torsdag 4 augusti 2011

Semester - en resa i sig själv

Vi har varit på semesterresa i 9 hela dagar. Vi har väl inte direkt rest varje dag men tanken och kroppen har varit på andra platser och i andra banor dessa dagar. Se mer-resa har det varit, både av vårt land, våra vänner och min egen kropp och mitt liv.
Vårt land består av en massa småvägar som skänker fantasi och omväxling åt både öga och bilkörare. Den som kör får inte se så mycket av små gårdar och vackra utsikter; men det går ju att stanna eller eventuellt vända har jag hört.... Det mest oväntade var på Billingen när vi plötsligt var mitt i ett Amishfolks liv; två draghästar drog en balvagn och på en pall satt en kvinna och handmjölkade medan en skäggig man med hatt rökte pipa och såg på/ pratade. Inte stannade vi eller vände tillbaka och frågade om deras produktionsresultat eller EU-stöd; fast då var det nära!
Så många vackra små badplatser det finns; iordningställda för att vi ska få leka i vatten en stund dessa korta sommardagar. Klart inspirerad att göra verklighet av Halfdans Valborgsidé här i Gårdtjärn, det måste väl bara bli bra eller vad tror ni?
Vi har varit inne i många hem denna dryga vecka. Det är en gåva att få komma hem till nån, se deras kök och utsikt, bjudas på det fina de tänkt ut för att vi skulle komma och så få dela varandras liv och tankar några timmar i frid och ro. Det är också en övning i självbild och självkänsla - kort sagt avundsjukans hårda skola. Att ni hunnit med att kakla, tapetserat, tonat och färgat in, bytt lägenhet och soffa - och så fint och städat. Att ni hunnit träna och hålla kroppen i trim och lagom doserad? Försiktigt gör tanken en minnesutflykt....jag är inte bra på att hålla detta ifrån mej men jag tränar; lite och inte helt hängivet. Slutsatsen är ändå som i Brels sång; Kanske kärlek är allt, som till sist vi har kvar.....- Gör palats av ett hus, som var slitet och kallt.


2 kommentarer:

  1. ÄNTLIGEN!!!!! HON ÄR TILLBAKA!!!!!!!!!!!!
    Tack Gunilla/ Elin B

    SvaraRadera
  2. Håller med Elin jag! /Ankan

    SvaraRadera