tisdag 25 oktober 2011

Festernas folk

Vi hade redovisning om fester i religion, kommit till hinduismen. De har verkligen skapat fest och firande kring allt, både stora och små händelser. Gruppen som redovisade hade hittat alla möjliga begivenheter och visade oss både fyrverkeri, kastmärken och rödfärgskastning. En reflektion var att de som är en av världens fattigaste folk har råd, ork och tid att ordna med fest, ofta och rikligt tilltaget i omfång och fantasi.
En oförglömlig kommentar från Anna och Kristin: "tänk mamma som tycker att vi ska skippa julfirandet i år, hon säger att hon inte orkar - vi som har så lite fester" .
Jag undrar varje lektion om inte jag är den som lär sig mest. Mina elever gör ett gott arbete under den lata pedagogens ledning visserligen men ändå.
Den kraft jag lade ner på att leta indiska kryddor och ingredienser, duka fint och hitta såpbubblor var verkligen välinvesterad tid särskilt om man jämför med att konstruera ett prov och sen rätta det rättvist....
Länge leve aktiviteten, alla de fem sinnena och vuxenstuderande hösten 2011!

1 kommentar:

  1. Bra med lite roliga idéer, på vfun kommer jag mest på hur jag inte ska göra. Tjo

    SvaraRadera