söndag 21 mars 2010

Säkert vårtecken i Gårdtjärn

Vilken helg det blev! Solen i två dagar - och jag fick se pappa vakna till liv och vilja vara ute igen. Han satt på altan och solade i timmar och det gjorde verkligen gott.
Ett säkert vårtecken i Gårdtjärn, just här på gården, är att flugorna återkommer. Någon enda än så länge, men tyvärr så påminns jag om hur det blir sen.... då gäller snits och kvickhet i köksbestyren. Det sinnrika med vårt boende återupptäcker jag också - det kök som ligger i solen blir ett kärt tillhåll för de svarta,små. Kanske en av orsakerna till att sommaren tillbringas i ett kök 10 meter nedåt gården. Ett kök med kvällssol och svala dagrar genom köksfönstret. Men än är det några månader bort, men tanken är inte helt oangenäm.
Korna är ännu ett vårtecken - de "bälar" så fort man öppnar dörren, och jag förstår att de längtar ut. Hela vintern ser jag väldigt orättvis på dem, juver och baken, mjölk och brunst är mitt intresse. Kommer på mej att inte titta riktigt på dem förrän de ska ut och in, då måste jag ta helhetsblicken igen. Då upptäcker jag återigen vilka ståtliga djur de är, hur deras egenheter framträder och hur lätta de är att känna igen och att se hur de mår då.
Apropå det ska jag nu ut och kvällspassa. Om det inte dyker upp en mus först så ska jag titta ordentligt ikväll. På hela kon - för vårens skull. Den dan jag dessutom kan stanna till och betrakta en mus - då har nog den Maria som löser upp alla vardagens knutar varit här och hjälpt till med ett mirakel. Se länk http://www.avemariapublikationer.com/maria-som-loser-alla-livets-knutar.htm

1 kommentar:

  1. Vårtecken brukar väl också vara kosläpp...
    Läste att ni brukar ha det och såg att det ska ske den 25 Maj.
    Men det står fullt...
    Betyder det att man skulle ha anmält sig?
    Maila gärna så jag vet, eller är det bara att komma???
    milla.cederholm@telia.com

    SvaraRadera