söndag 1 augusti 2010

Söndagens tankar

Är söndagen tankarnas dag framför andra? Kanske tänks det mer när man sovit mer än vanligt? En gudstjänst är en tanketimme, en vila och en koncentration inför livet, i alla fall när det fungerar som bäst. Mycket kan dock störa, särskilt den som har arrangemangssjuka och inte kan uthärda krångel med mikrofon, oförberett strul, tankar som bara radas fram. Men vacker musik, vackra gamla ord och en fin lokal - ja då får min hjärna vila och ladda om. Inte ber jag så särskilt, inte hänger jag med hela tiden och inte kan jag lyssna på samma person i 20 minuter men jag kan sitta stilla, vila i formen liksom. Blir livet lättare att leva? Blir jag bättre lämpad för 55-åringsdilemman? Vi hörde Stefan Sundström igår, en tuffing i röst och gitarrspel, han berör mej väldigt med sitt oborstade och sina ruffa texter. På Spotify hör jag just nu: " Om jag kommer upp till Jesus på nåt sätt, frågar han nog inte om fel och rätt, har du älskat allt du pallat varje dag - och vad svarar jag då" - instämmer, det är ungefär så......
Idag höll jag i det hela, då blir det lite mer tanke av även om jag känner mig som pastor Jansson, var är alla? Vi var i den finaste av lokaler, fäbodvallen där min mamma höll till som 14-åring, mjölkade kor, kärnade smör och sprang-cyklade hem 7 km för att hjälpa till hemma på dagen. Att springcykla går till så här: två barn turas om med den enda ägandes cykeln, den ena springer medan den andra cyklar.... min egen 14-åring oroar med att moped-cykla, gissa hur det går till? Andra tider, ja de vet och vill inte höra. I alla fall min 14-åring ger träningsomgångar i konsten att älska allt man pallar varje dag. Lyckades sisådär idag igen, men nu är vi vänner igen !

1 kommentar: