torsdag 14 januari 2010

Julgranen är ute

Det känns osolidariskt men hur det nu är så ångrade jag hårt att jag nånsin tillät nån att ta in en gran, och så detta överdåd av kulor och rosetter, belysning som sitter på varje gren. Vad skulle det vara bra för? Men med lite kick och finess så ligger den nu i bitar och kulorna lite sisådär i en låda. säg inget men en lampa lyste inte när jag tog ner den - det kommer jag att ångra 23 dec 2010. Men det får väl va nån måtta på framförhållningen.
Apropå sjukhuset - nog skulle det väl vara bra med en "genomlysning" av verksamheten, det kom nån och tittade på vad man har för sig och gav förslag på hur man skulle kunna göra det billigare, rationellare och snabbare. Julgranen skulle garanterat inte klara sej, inte att spara årets julkort ifall man vill se sina vänner på bild om 20 år, inte heller bakande av småkakor eller krångliga rullader med Västerbottenost. Korgen med innehåll av strumpstoppsambition skulle åka ut liksom burken med torra brödkanter. Men jag har en känsla att jag skulle bli väldigt störd av synpunkter och förslag - för nog vill man komma på sina rationaliseringar själv? Om man ska tro på dem och dessutom genomföra dem?
Ja alla ni som jobbar på landstinget avundas jag inte - genomlysta och nonchalerade som ni blir. Och utan att blinka så är hela konsultärkeriet eniga om att läkarna inte behöver genomlysas och inte det dom gör heller. Klart man får hjärthicka vid en sådan blindhet. Kan man tänka bort en kurator eller sjukgymnast så kan det inte vara svårt att se att det finns mycket som en AT-läkare gör och ser som en erfaren sjuksköterska kan göra bättre och snabbare - dessvärre till halva priset. Om man tänker lite fritt vill säga. Och inte det heliga hålls alltför heligt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar