torsdag 7 januari 2010

Kylan kommenteras härmed

Det kan inte hjälpas - men varav hjärtat är fullt så är munnen detsamma. Jag fryser och tror att jag snart är stelbensopererad i hela kroppen. Ändå fick jag jobba inne hela dan idag; bara få igång bilen och springa mellan den och portar och kontakter. Att shoppa i 25 graders kyla har mycket riktigt nedkylande effekt, inget känns riktigt nödvändigt men ändå visade det sig ge utdelning. Mattias blev så inspirerad av sin nya gröna skiddräkt att han är ute och åker slalom i lilla backen här på gården. Vår julkrubba fick sin stjärnebelysning, oh vad fint han fick nu, lille Jesus, med både guld, rökelse och myrra och elslinga med, ja just det, stjärnor.
Men alla vi som fryser, sänd en tanke till alla som måste jobba utomhus en sådan dag. Närmast mej så kan jag säga att mjölken är dyrköpt, det mesta kärvar och drar och är väldigt arbetssamt. Tänk bilbärgarna, istaksskottarna, busschauffören och tidningsbudet. Tänk att armera och gjuta med betong. Tänk att isa av ett flygplan eller ett tåg. Då framstår ens yrke som höjden av bekvämlighet och planeringsstrul eller administrativa system framstår som mycket övervinnerliga.
Gud välsigne utearbetarna - nu ska jag värma ryggen på en frusen bonde och samtidigt få mina egna fötter upptinade, en nåd att stilla tacka för! Sova gott och ändå oroa sig för att vattnet ska frysa, denna landsbygdens eviga baksida. På sommaren sinar vattnet och på vintern vill det gärna frysa. Då blir man snål och rädd om vattendropparna.

2 kommentarer:

  1. http://www.stromnasgif.se/Pages/Vallaguide
    Hej mor. Läs på lite på den här sidan. Ingen mer fästvalla på glidzoonerna!

    SvaraRadera