söndag 30 augusti 2009

En krona mer för mjölken

Det är en härlig känsla att betala räkningar. När pengarna finns där och jag får avsluta med plus. Med mjölkkontot är det inte alltid så, särskilt augusti och september för då har korna lagt sig på sparlåga medan skördekostnaderna och semesterdito skenat. Vår vän Arne F läste en gång, när hans barn var små, den där bilderboken om Livet på Landet - ni vet. När han kom till bilden där det fanns en bonde - då var svaret på frågan vad säger bonden: Oj, oj, oj. Men vi kommer att avsluta karriären som miljonärer - men tills dess är det en del oj, oj, oj i modernäringens skaror.
I morgon ska jag göra en av mina insatser för att få konsumenten att förstå och älska jordbruk. som en följd av det vara beredd på en prisökning på mjölk typ den som bensinbolagen gör.
Vi får se hur det går. jag har förberett en aktivitetsspårning, ansat gräsmattan och gjort köttfärslimpa. Hacka potatis mm ska de få göra själva, min klass som ska tänka sig hur detta skulle gå att göra med förskolebarn. Det gäller nu att ingen otrevlig incident inträffar; ingen kalvförlamning, inget strömavbrott, inget vattenläckage. Nej sol, hoppande kor och en glad bonde ( som har lovat att byta tröja och spela trumsolo på magen) som svarar på frågor om mjölk och annat. Välkommen!
På tisdag är det nästa ansats: torgmöte med Milko för att föra fram budskapet: köp svensk, närproducerad mjölk. Ja , gör det!

2 kommentarer:

  1. Tack Gunila för en jättetrevlig dag och god mat! Jag betalar gärna en krona mer för mjölken ska du vet, eller två :-)

    SvaraRadera
  2. Tack för en helt underbar dag!! Och vi hade allt man kan önska.Både sol,hoppande kor och en glad bonde:)!! Nu ska jag väl ta bort (karva)kobajs från skorna på nåt sätt...men en lapp från en kossa fick jag iaf..

    SvaraRadera