måndag 31 augusti 2009

Kaffe på säng

När jag är riktigt trött kan jag längta efter kaffe på säng. Fast egentligen Te på säng, varmt och så nåt lite till. Ikväll är en sån kväll - trött efter en lyckad dag - men kroppen är trött och te på säng skulle vara förödande för resten av natten rent sovmässigt. Dessutom läser jag Jonas Gardells "hemska men ändå tokbraiga" bok Jenny. Inget att ersätta nattsömnen med. I bilen lyssnar jag på en gastkramande historia som heter Cleopatras kam - Marie Ernstam är jättebra på att få till dilemman så hjärnan går i kors så då avstår jag från samåkning för att få lyssna i fred. Fy så oansvarigt men min medpassagerare avskyr verkligen ljudböcker som hon inte själv valt.
Vi hade bondgårdskamp, lunch i gräset och en ljuvlig sol som värmde så man började fundera på bad men det gick över. Korna förundrades vad för lek vi lekte då de fick bära plastlappar som damer med stavar sen försökte stjäla. När vi skulle ta in dem för mjölkning så hade lekhumöret smittat av sig - de var helt galna hela flocken; av leklust eller 166:s brunst framgick inte riktigt.
En ko som visar brunst vill ha en kalv till med hela sin varelse och det är ingen hemlighet, hela flocken och kalvarna i lagårn och bonden får se naturkraft, livsvilja och oresonlig lust för en dag. Sen återgår hon till sitt lugna och sega jag och om hon blir havande så ligger hon lugnt och lågt i många månader framåt. Bara så ni vet att så är det med kor! Sov gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar