torsdag 17 december 2009

Klimatmöte och julhandel

Det kan inte hjälpas men för mej är det vattentäta skott mellan Köpenhamn och min julrusch. Inte underligt att Kina och Usa inte kan komma överens när jag inte kan sluta avtal som håller ens med mig själv. Jag var absolut sist ut från 1891 och sen sist ut från Media Markt. Bilen ska jag smygtömma nu i mörka natten.
Jag har en djup instinkt att mina barns ögon måste tindra julaftonen lång. För att det ska bli möjligt ska det finnas gult vetebröd, röda gardiner, en genuin julkrubba och roliga och överraskande, vackert inslagna julklappar att öppna. M.m. En trevlig mor ingår också i utbyte mot snälla och glatt överraskade, tackande barn.
Nu är det en vecka kvar, alltför många timmar fram tills dess är intecknade med annat än just förberedelse av ovanstående. Och då tänker den kranke "att jag inte började tidigare"? Vad var det ni sa? Ni hade rätt! Det hade varit lugnare och troligen trevligare. Nu gäller det att hitta rakaste smitningen fram till mål.
Jag har övertygat mej själv om att det faktiskt julstädades för ett tag sen, att det räcker med några julklappar per person, Kalle filar på julbrevet, Ankan ska baka och knäcka, Nils kommer enligt utsago redan lördag... söndag. Sef har städat ur sin hösttermin och Matte har siktat en julgran, Arne mjölkar julmjölk till hela byns rörost och grötkok, Magnus har beställt bromsbackar till röda bilen. Vad ororar jag mig för?
Ja det skulle vara att koldioxidutsläppen troligen överstiger 350 ppm just nu och då är det åtminstone lite mitt fel. Ett litet hopp är ändå Musikhjälpen i P3 och att O´bama kommer till Köpenhamn i morgon.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar