onsdag 29 april 2009

Dagen idag är dagen D

Idag gick sjön upp och det är det mest omtalade fenomen i Gårdtjärnsbyn, i alla fall nuförtiden, Förr var det vem som först tog ut harven, där är det lätt att vara först nu, vi är ensamma kvar om den sysslan. Den rena sjön talar om att nu är vintern besegrad! När jag läste biologi lärde jag mig vad som dessutom händer varje vår och höst - sjön vänds upp och ner så att det syrefattiga vattnet i botten kommer upp till ytan och tvärtom så ska det syrerika ner till botten och göra underverk med vegetation och småkryp, tänk som de ska ha väntat. Så därför ska vi vara glada för lite busväder, storm och häftiga regn både höst och vår. Det är inte för att retas med oss - nej det är längtan i sjön som då blir stillad. Så håll i hatten - tänk på abborren när han slungas runt i så många kubik vatten. Ett mirakel nästan i klass med månen från igår, va?
I morgon måste jag kunna lite textrader till, några gospelrörelser och en och annan replik till som vi hittade på ikväll. Improvisationsövat heter denna arbetsform. Nästa år ska Agneta stå i disken. Och jag - sälja lotter?

1 kommentar:

  1. Ha ha, sälja lotter och inte bestämma någonting va? Yeah right. KRAM

    SvaraRadera