onsdag 8 juli 2009

ekologiskt har sitt pris

Vet ni varför ekologiskt odlat har ett högre pris? Min rygg och mina höftkulor kan vittna och glöm aldrig det, någon har krökt rygg både en och två gånger för din tomat. Idag var det högtryck på rensning, på morgonen fastnade jag med stövlarna och blev lerig som ett barn i en vattenpöl men vind och torra solstrålar gjorde underverk under dagen. Frampå eftermiddagen var Arne ledig från mjölkningen och hjälpte mig att hästhacka jordgubbslandet, fast utan häst denna gång. Vår gamla och lilla traktor är underbart smidig och inte rädd för nåt, lättkörd utan elektronik. Sen halmade vi hela landet som i trance och belöningen var synen där man mest fick lust att lägga sig att sova mitt i härligheten. Blir det bara värme så ska jordgubbssylten vara i hamn. Än så länge okynnesäter vi allt som blir rött - men en sån njutning det är.
Mitt beting nu är två morotsrader per dag - men regnet verkar komma och befria mej, äntligen lite innetjänst. Kanske till och med en stadsresa - men jag var ju nyss i Stockholm - men det räknas inte, inte ett ärende blev uträttat då. Kvällen avslutades med en nattvandring till den boförde sonen som var utan hygienartiklar på tredje dagen. Ensam på kvällen i skogen - jag såg björn och faror överallt - jag sjöng rätt högt ska jag säga: "Min hjälp kommer från Herren, som har skapat himmel och jord" - jag klarade det!

1 kommentar:

  1. Jag kan lätt höra dig där i skogen. =)
    / Nina Lindberg

    SvaraRadera