fredag 3 juli 2009

Hemma igen

Att komma hem - bara fyra dagar har jag varit borta - är ljuvligt. Allt som man med varsamt öga ser igen, både människor och saker och blommor. Fyra dagar med ständiga transporter och påhitt är en härlig avkoppling även om man inte sover igen sånt man inte sovit. (men jag tror inte att på det är möjligt att "sova igen"). Stockholm är en vacker stad men nära 30 graders värme gör den lite svårtillgänglig. Jag drabbas av storstadstempo och tidtabellsmani - men vi hann mycket och de båda trettonåringarna har använt sina geografi- och mattekunskaper på turistnäring och lokaltrafik. Skansen och Rosendahl var båda en upplevelse av kontakt - man pratade runt med okända människor - alla var där i ett samförstånd. På Rosendahl träffade jag en kvinna som delade min fascination för kålplant och blomprakt, vi hade sällskap i en timme och hann prata om liv och bakgrund. På hennes blogg fanns jag med samma dag - fast hon skrev på grekiska. Min nästan-svärson-Tony fann på råd - på youtube fanns en översättningshjälp som översatte den direkt (youtube Babel) - fiffigt va? Ni ska få adressen med vackra Sthlm-bilder: http://simela.wordpress.com/2009/06/30/strandvagen/ - men som sagt på grekiska.
Efter Stockholm fick jag komma till Skärplinge och Anna-Karins och Tonys nya lya, stort och fint. Det är märkligt att besöka egna barn och inse att de klarar sig en hel sommar utan mej. Lilla A-K står där och är redig med campande turister, tänker strategi och marknadsföring, genomskådar arbetsledning och mors motiv med samma skärpa. Det gick tydligen inte så tokigt med godnattsagorna och Furuviksbesöken! De bär frukt - orättvist att säga annat. TAck för senast min vän! Min nästan-velagsmor Kerstin ansvarade för att jag fick se Upplands sevärdheter och småvägar och insideinformation om folk och hus- tack för det!
Imorgon är det Högsjödagen - en del av Kodur ska spexa lite och sen ska vi njuta av en parsemester, maken och jag. Jag har bara att mjölka i morgonbitti och det ska väl en kropp som fått sova på varma klippor i två dagar klara av.

1 kommentar: