tisdag 27 oktober 2009

mångkultur imorgon

Dagens tanke går till det mångkulturella och jag ska söka min väg. Vad kan bäst spegla min kultur? Mitt odlingslandskap för värden, gemenskap, samhörighet, historia och framtid i en symbol - vad skulle det vara. Många ideer blir det - jag kommer först på älg... men egentligen har jag ingen relation till älgen mer än att han/hon ligger i snart ätbar form i min frysbox. sommaren och odlingen? Korna och mjölken vore väl perfekt kan man tycka, men jag har liksom nött ut det kapitalet för i år. Melpadräkten är ett arbetssamt plagg och inget man slänger fram, det ska letas en väst som motsvarar det före detta veka livet, smycken som är på drift och skor som köptes för små. Men jag brukar låna väst av Marianne Backman - nyttigt för min självbild - den är rätt lagom.

Nu har jag bestämt mig. Smörgåstårta med röding och skaldjur ( Göteborg och fjällsjö) och så tantmunderingen- ni vet den gröna hatten som jag klär så bra i. Då saknas bara lite V o M-vitsar så är den svenska tanten igång. Mina vänner eleverna kommer från flera hörn i världen - det blir spännande och garanterat en lunch som räcker fram till kvällsteet. Leve det mångkulturella Sverige - få se vad jag jublar i morgon om!

1 kommentar:

  1. Det var typ världens godaste smörgåstårta iaf:))) Saknar dina inlägg Gunilla!

    SvaraRadera