måndag 1 februari 2010

Kulturell bulemi

Veckorna som kallas oxveckor är nu. pappa säger att det är för att man mäter hur mycket dagarna förlängs nu. Först en tuppfjät mellan jul och trettondagen och sen häst och lass till tjugondan - men vad hade det med oxar att göra? Att det kanske var oxe och lass? Dessa ljusökande veckor har varit kalla och tungsamma för både kropp och bil men blev ljusare av mängden evenemang; Haitikonsert i Sättna kyrka och Njurundarevyn är två olika typer men båda gjorde mej glad och hoppfull. Filmen Days of Stupid på Söråker sänkte humöret och framtidstron - ett oerhört skrämmande scenario att jorden skulle vara obeboelig år 2065 på grund av våra bidrag till växthuseffekten. Se den och sen är det till att se över både bilpark och semesterplaner och kanske också röstsedeln i höst. Men det märkliga är att just Söråkers Folkets hus är ett hopp i sig, de är ett tecken på att det går om vi går ihop och skapar bra mötesplatser där idéer om framtiden kan frodas. Ska köpa in mej på en stol där!
Musikkafé med Lars-åke Melin hade jag väl inte stretat iväg på i snödrivorna om jag inte varit lite ansvarig för kakan till kaffet men sällan ångrar jag ett evenemang som bekant. Sången förflyttar sinnet en bit med hjälp av både tårar och skratt. Thure Sventon med Kulturskolan blev också en kul kväll - fantasin och ungas speleri, oh vad det är kul, När inte vår egen Agnes var på scen så stirrade jag en del på andra barns reaktioner - halva nöjet att se hur det följde med och fascinerades. Och ett kiknande skratt från ett barn slår det mesta av sinnesintryck. Jag vill verkligen betona att jag tycker att det är hets mot folkgrupp att tjata om att barn skriker. De skrattar ju mest jämt, vad jag minns. Jag törs knappt berätta den men på lördag var vi till Östersund på revy. Om det finns nåt superlativ kvar så kan jag väl klämma till med - oslagbart proffsigt och underhållande. Nu längtar jag mest efter en hemmakväll med plock och Rapport. Vad som ska plockas bort? Gissa! De som har talang för att stressa mej sa att man ska plocka fram pelargonknölarna den 2 februari - och plantera om sticklingarna.......tala om hopp!

1 kommentar: