onsdag 18 mars 2009

Svart humor Ronny Eriksson skarsnö

Vi var på Ronny Eriksson och njöt av svart humor och folkvettssanningar. Det blir så tydligt att så mycket av debatt och humor handlar om Kejsarens nya kläder. Ingen säger riktigt vad som är sanning och rätt utan det lindas in i förståelse och vidsynthet som blir till oförstånd och trånga perspektiv. Tänk att hoppet och glädjen kan öka när man hör på Ronny E som svär mest hela tiden och säger Att det är aldrig för sent att ge upp - då kan man ju hänga i en stund till. Det är ett omvänt och trotsigt hopp. Jag kanske ska börja svära lite.... och säga sanningar... inte va så himla diplomatisk och förstående? Det är dock en hårfin skillnad mellan sanning och gnäll, mellan äkta humor och bara elakhet. Gud nåde oss för elakhet utan humor.

Men tänk om skaren håller i morgon bitti - då måste jag få åka en liten tur, eller bara gå lite. Jag begär inte mer och tanken svindlar när jag ikväll hörde jag om en "väntillvän"; tvåbarnsmamman i Sigtuna som ligger i koma efter en bilolycka - vi vet så lite om när världen vänds upp och ner. Jag ber försiktigt för henne.

2 kommentarer:

  1. Jag bara konstaterar att utan humor är det svårt att leva.
    Tänk, skateskidorna på skaren på sjön.
    Jag kliver upp tidigt på lördagmorgon.
    /Nina

    SvaraRadera
  2. Haha, jag vill också se Ronny! Börja svär mor, det är alltid roligast när de som inte brukar svära svär, typ du, eller Sef, eller Lieve.

    SvaraRadera