lördag 23 maj 2009

Kosläpp - äntligen sommar



I dag blev det kosläpp på den perfekta dagen även om endast ett av de fem barnen var hemma. Mor och Far är säkra på att vara på plats och upplevde sitt 93:e respektive 92:a kosläpp. Pappa säger samma replik varje år: vore det inte bättre att ni sådde klart först. Mamma hon skrattar och trivs i stora sällskap och ser jobbet bakom både nyryktade kor och kaffekokningen. Trevligt och somrigt blev det, vi var 36 barn och vuxna som njöt i solen och duckade undan regndropparna.



(Följden av att barnen inte var hemma blev att jag inte hade någon att be om ärenden - då var jag klar med kaffekoppar, duk och tårta trekvart före utsatt tid - de ni, till barnen ska sägas att det inte alls betyder att ni ska slippa order/böner/ smickrande vädjanden à "du som är praktisk kan väl". nej, nej - men det blir en massa överkurs som man inte hinner, typ nattodag-blad på tårtan, sista-minutendammsugning och sånt. Ingen märkte skillnaden, tro mej )

Detta är en fantastisk kroppskonst, ser ni hur 600 kg ko kastar sig med sina smala ben nerför backen. Hon har stått stilla på en plats sen i mitten av oktober. Kvällsmjölkningen blev ingen hit - de bara suckar och ligger, juvren är tomma som före sinläggningen och imorgon bitti har de träningsvärk som efter vårruset - och det är ju det som det är. Nu börjar sommaren på gården. På torsdag ska det komma en värstingmaskin och så ett antal fotbollsplaner/hektar med korn. Efter det kan man försiktigt börja kräva respekt för mattider och socialt umgänge igen. Tills det är dags för ensilagekörningen.
Vill ni se en annan ko? Här kommer en MOV - om det funkar:

Denna ko är utsmiten från Östlings robotladugård i Rösåsen
( ur Valborgsspex 09 Kris på Halfdans vis)

2 kommentarer:

  1. Jag är så stolt över min hitech-mamma! Heja dig

    SvaraRadera
  2. Ååå,jag som i så många år velat se en "kosläppning" Jag har hört att det ska vara så kul och häftigt att se på!:)Tänk om jag hade vetat om det,då hade jag kanske bjudit in mig själv,he,he. Men jag kanske blir inbjuden nästa år?!:)

    SvaraRadera