måndag 29 juni 2009

Den vita piskan har regerat

Vi kör ensilage - det uttalas som Lars på slutet så William tyckte att man skulle byta ut det fina Edvin de bestämt att lillebror skulle heta -till EnsiLars. Prata om nytänkande! En annan följd av denna skördemetod är att nerverna är på helspänn, allt ska klaffa från 06.00 till 00.30 och då är det damernas del att mjölka och ha fika och mat på de mest obestämda tider. Jag förstår varför statarkvinnorna benämnde arbetet med den vita piskan - det är ständigt återkommande och obevekligt noga med tiderna annars krånglar dessa fina damer. De tål knappt en främmande röst i lagårn, än mindre en papperslapp som ligger där de ska gå. Ett ¨dåligt bete eller en vattenläcka - då minskar de resolut på mjölkflödet. så det gäller att hålla sig väl med dem. Då är de trevliga, tunga och varma men långsamma och värmetrötta dessa dagar. Den flock som man för en månad sen fick mota med våld för att de inte skulle spränga dörren, de får man nu vädja till att komma in och inta sina platser. Nu hittar de själv, nästan, och man känner sig som en cirkusdomptör, ni skulle se.

När jag nu fått ordning på boendet (välkommen till sommarstuganm, det är så mysigt och somrigt) så tar jag ledigt och flyr fältet trots att det är hökörning på gång. då gäller i vanliga fall samma rutin som ovan, men nu far jag i alla fall. Den giltiga orsaken är att jag ska sällskapa med mor och far som ska till Skåne på konfirmation, halva vägen ska jag va med, sen tar SJ`s fantastiska ledsagarservice vid. De är ena tuffingar som efter en diger övertalningsprocess nu ger sig iväg på semester. De kanske blir trötta men är det farligt? Det jag säkert vet är att en resa alltid ger en ny livsnjutning och det är dubbelt så kul att vara hemma sen och där är vi överens.Ni håller tummarna att SJ inte har nån busstransportsträcka eller fel på klimatanläggningen just i morgon - vädjan eller order, ni får välja själva´, TACK!

När jag vinkat av dem så ska Mattias, Sam och jag göra Stockholm. Sam ska rädda mej från att sällskapa med en trettonåring i berg- och dalbana eller fritt fall. Kanske kan jag smita iväg till Rosendahls trädgård eller till Allsång på Skansen?

4 kommentarer:

  1. Också ska du ju hälsa på mig, glöm inte det!

    SvaraRadera
  2. hoppas du njuter av sommaren gunilla. Snart ses vi igen. å jag längtar lite

    SvaraRadera
  3. Jag hoppas verkkigen att du fått tid över för
    både Rosendal och Allsång på Skansen, det är du verkligen värd.
    Jag är nu inne för andra gången och läser det du har skrivit. Hoppas nu att att inloggningen går bättre den här gången än sist.
    Båda barnbaren hälsar och tackar för senast
    Arbetskamraten

    SvaraRadera
  4. Vad duktig du är att skriva! Jag går in och tittar nästan varje dag....
    Kram Helene (Viljansvägen)

    SvaraRadera