onsdag 11 februari 2009

jag är ansvarig

Jag har ansvar för den lilla stigen från parkeringen och in till personalingången. I måndags pulsade jag upp den och sen tillbaka igen, blev väldigt kall och blöt kring anklarna men nu kan vi njuta av skogen i 20 meter igen. Sen har jag ju ansvar för att toaletten ser hyfsad ut vare sig det är på Ikea, Ok eller jobbet, att äta upp russin som är kvar från julavslutningen, att föra anteckningar ifall att den ordinarie tappar sina, att plocka upp ölburken som ligger vid skidspåret, vara vänlig mot busschauffören... ja det är många små ansvarsområden jag tagit på mej, för ingen har bett mej eller givit order.
.... det finns en risk med att ta på sig ett och annat - att kraven gärna vill sprida sig - "det är väl inte bara jag som ska hålla uppe stigen, tvätta av tvättstället, äta rester, etc. Hur kul är jag då???
Men jag tror att det har med hoppet att göra. Detta lilla kan jag göra för att förbättra världen. Och om exemplets makt är stor så! Göran Sonnevi skrev så klokt "Inte det skimrande riket av ljus men den grå, långsamt gryende morgonen till en serie av möjliga dagar av arbete, Det kan gå, Det är möjligt"
.... världen blir bättre om vi hjälps åt med att toaletterna extrastädas.

1 kommentar:

  1. Hej Gunilla!
    Att du hade en blogg var väl kanske inte helt oväntat. Har fått tipset av chefen.Sitter hemma med barnbarnet som just fått mat. Livet blir liksom lite annorlunda nu har jag märkt. Har t.ex drömt två nätter om en kompis som dog strax innan hennes barnbarn föddes. Har egentligen inte tänkt på henne speciellt, men det undermedvetna är nog igång. God natt. Glöm inte äggen
    Kerstin

    SvaraRadera