söndag 20 september 2009

Åka buss ger tid

Avslutande vecka har jag åkt buss mest hela tiden och det ger oväntade fördelar. Det blir tid över på många sätt: en promenadtid till bussen, lifttid med grannen som jag inte pratat med på länge, prattid på bussen med bekanta som jag glömt att friska upp vänskapen med, men nu fick vi en kvart. I stan kan det bli en halvtimme på Kulturmagasinet, en rundtur i lugn takt på stan. Dessutom kommer jag i tid, bussens tid är respektingivande och ej förhandllingsbar.
Men den allra största fördelen är tjuvlyssnandet, eller mer positivt, delandet av andras högljudda tankar. För de fattar väl att jag lyssnar, att det hörs mycket väl från bakersta sätet och en bra bit fram? Jag får veta allt om lärare och program, puckon och drygingar, kärleksord och skällstilltal. En dag fick jag veta vad pappa köpte när familjen var till Spanien. De vuxna är tristare med sitt telefonprat som mest är "jag kommer nu - puss" men ibland glimmar det till där och då är det Valborg- och maj-uppslag så det osar om det.
Det ger idéer och uppslag. Gratis. I bilen får man bara höra dubbelskrattande radiopratare eller så den älskade ljudboken - frågan är vilket som är bäst? Ja det är sexåringarna som väger över, för i torsdags såg jag en till på bussen. Helt oemotståndlig med frågor och skoj, och kloka glasögon, dessutom hade han en kul mamma som levde med. leve såna mammor!

1 kommentar:

  1. Jag säger bara: Jag myser när jag läser idag!!:)

    SvaraRadera