tisdag 29 september 2009

Åt skogen med vitaminer och spikmattor


Söndagen bjöd väl inte på världens bästa väder - men en tur till Norafors, lingonskog och liten matsäck. Att få med en fjortonårig Matte som plockade 10 liter - ja det säger väl en del om tillgången. Jag blev manisk och kände att det var en vitamininjektion och en vila på kvistar och barr som gjorde gott. Vägen hem bar jag afrikanskt 18 liter lingon och rikedomen var ett faktum. Mor är en pålitlig hjälp med rensning men hon påstod att jag var lik pappa i att få med så mycket mer av skogen än bara lingonen...men jag skyller på plockaren, den breda utan rensstopp.
Systrarna Karin och Lena hittade svamp, både trattkantareller och gula dito. Jag tappade lusten för att plocka svamp 1986 - Tjernobylnedfallet gjorde det osmakligt och det sitter i.

1 kommentar: