tisdag 24 november 2009

Det kom en ängel

Det kom en ängel till oss igårkväll, ja en livslevande och helt synlig. Jag gick min vanliga kvällsrunda i lagårn, ovanligt tidigt vid 22. Då händer det, då jag helst vill stänga dörren och gå in, låtsas att jag inget sett, inget hört och inget sagt. Men det rinner, ja mera sprutar vatten från vattenledningen i taket. Kor gillar egentligen att duscha, men inte mitt i maten, inte en hel natt....
Det är då till att larma, men han som brukar rycka ut var inte pigg och frisk. Magnus kände sitt ansvar och kom ut, liksom Kalle i finkläder... vi stod och undrade.
DÅ kommer grannen Urban och ska hämta mjölk till O´boytörstande söner. Händer rätt sällan, kanske fyra gånger på ett år. Utan att tveka en sekund lägger han ned mjölkjakten; "är det nåt som krånglar" ( ja den var redan hämtad till mejeriet) och blir till Magnus drömmedarbetare. Hoppa upp och ned, klänga, skruva, stänga av och på, bli blöt, ja även om ni inte vet så kan ni ana. Vid 23 var allt torrt och fint igen och efter en del sopande ( mitt bidrag) så lägrade sig lugnet.
Änglarna finns -här i verkliga livet. Härma dom - att dyka upp oväntat och veta när det är tid att komma, inte rädas besvär om en medmänniska behöver. I träningsbyxor och träskor en mörk kväll i november.

2 kommentarer:

  1. Det var meningen att han skulle komma ju,allt har ett sammanhang nånstans:)Men hur kommer det sig att det blir så? Nån i sin tur måste ha sagt åt grannen att hämta mjölk åt sina oboytörstande ungar den kvällen.För de måste ju varit extra sugen m tanke på att han inte kommer alltför ofta!:)Mm,det var nog en riktig ängel(Ja,för såna finns,det vet jag,jag har haft de runtomkring mig många gånger:) som va inblandad där tror jag:) Och den mänskliga ängeln va grannen..! Tur vi har "alla varianter" omkring oss och att vi själva oxå kan välja att vara vardagsänglar;)) Oj,oj..hmm..vart det lite konstigt det här!?:) Men jag sa ju att jag va trött;))

    SvaraRadera
  2. Ödet!!! Allting har en mening, även om man inte alltid kan förstå det till en början!

    SvaraRadera