torsdag 19 november 2009

Det var ett misstag - jag vet

Vi var på tågresa i helgen, det är ett underbart välgörande företag att åka tåg. hann läsa ut bok och se en film, prata med maken och titta på folk. Väntetiden är liksom en stilla tid då allt som förväntas av en är att man ska sköta sig, prata lagom högt och inte stirra alltför tydligt. Då reser jag mig och går till Pressbyrån - och köper TRE Julmagasin, fullproppade med vackert och kul inför julen. Den 15 november skulle man enligt Jul-Amelia, göra en lista på vad som var lagom att sprida ut av göromål fram till julafton. Redan nu skulle jag ta mig upp på loftet och kolla adventstakarna och julgransbelysningen, julklapparna skulle vara klara under november. Men varför - framgick inte riktigt. Nu? Förstöra dessa lugna veckor då kontrasten mod advent och jul verkligen ska präntas in: "vänta bara du lilla öga och kropp, det kommer ljusare tider".
Misstaget var att skapa sig så många onödiga måsten som jag gjorde då - för hur jag än kan skaka av med dem så finns dom i bakhuvudet, kanske ändå att jag borde börja, nej men nya julgardiner ska väl ändå hinnas med, och vita kuddar, det hinner jag sy, stor krans av ene till öppna spisen, bästa att börja innan en och mossa snöas över, julgodis - om jag gör en sort per kväll, då.... ja ni vet
Men jag har nästan bestämt mig nu - det blir som vanligt! Lugna, vanliga veckor fram till Lucia-festen, sen kör vi/jag. Det blir lite bråttom och mycket, alla andra är på stan samma kväll, gardinerna kan i värsta fall hängas upp ostrykna, julbrevet får Kalle skriva i år; allt för att det ska bli en riktig kontrast till själva julen. Och visst tjänar jag på det - egentligen? En veckas stress och äsch isstället för att smeta ut det på sex veckor? Smart, va?
Någon dag före jul brukar jag ångra detta upplägg men då har jag i alla fall bara hanterat julklapparna och adventsstakarna en gång. Vill nån låna mina julmagasin?

5 kommentarer:

  1. De kan hängas upp ostrukna..jag looovar:))) hehe..Annars kan man fukta de lite med en blomspruta(heter det så;) o dra till de lite..vips så är det strukna..hehe..(hoppas inte Jane eller Linda J läser detta!!;)

    SvaraRadera
  2. Jag håller med Sari, jul blir det ändå.=)

    SvaraRadera
  3. Ha ha ha, jag kommer dan innan, jag kan stryka då. Det är klart att man inte ska ta fram ljusstakarna den 15 november, vart ska dom stå? Tanken att ta allt sista veckan är bra förutsatt att den där stressen i bakhuvet inte förstör tiden innan. Kram

    SvaraRadera
  4. sari!!! trodde du att detta skulle gå mej förbi? Icke! Nästan alla klapparna är klara och till veckan åker gardinerna upp. Adventsljusstakarna får inte tändas före 1:a advent och på måndag åker jag till Gåltjärn igen för att sjunga en alldeles omöjlig att komma ihåg julsång. Men så kul det var förra måndagen och vilket mottagande :-) Snart ses vi igen Gunilla!

    SvaraRadera
  5. Men, men men! Allt ska vara klart till 1:a advent, gardiner, pynt, stakar och klappar! Sedan kan man verkligen koppla av och bara njuta fram till jul!!!

    SvaraRadera