tisdag 2 juni 2009

Vårruset är en fröjd

Ikväll var vi 6000 som sprang/gick Vårruset. En del var ute för första gången medan andra sprang på lätta ben och gick hem när vi andra kom i mål. Kul med en sådan manifestation för hälsa och friluftsliv. Det blåste grått och kallt kring festplatsen när vi picnicade efteråt.

Kontrasten är stor när jag läser om fattigdomen på dagens Arena http://www.dagensarena.se/text/2009/06/vaga-tala-om-fattigdom- Björn Elmbrand pekar på hur de redan fattiga drabbas av krisen än värre och hur världens rika har nog med sina krispaket. Är det kanske så att för oss är det en repa i lacken medans deras hus krackelerar. När vi gifte oss för snart 29 år sen fick vi ett brev med citat ur Ökenbrevet av Göran Thunström (jättebra bok): Det är Johannes som säger till Jesus: Om sammanhangen ska du tala. Jag tänker att det var kloka ord, inte vet jag om jag lytt rådet men jag känner verkligen behov av att nån kunde förklara sammanhanget: vart tog pengarna vägen, vem blev rik på krisen, börsuppgången, och hur blir det för de allra fattigaste när deras regering får order från Världsbanken att de ska spara i vård och omsorg? Har Sveriges regering fått samma order? Vad är nödvändigt och vad kan vi skrota som onödigt? Ska vi ha blommor på torget eller utepromenad för de äldre, badhus eller fler lärare i klassrummet? Vårruset eller 180 kr till Diakonia? Kan jag se sammanhang och mening och välja? Rätt?
Det var härligt just idag och nu och för mej att njuta av gemenskap och kroppens gensvar. Imorgon ska jag fundera mer på allt det andra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar